My project Square Four 4F 600 1939

Post Reply
User avatar
mboelis
Posts: 56
Joined: Tue Sep 10, 2013 8:19 pm
Location: De Goorn NL
Contact:

My project Square Four 4F 600 1939

Post by mboelis »

Posted on a Dutch BMWK forum :oops: (the Dutch Ariel forum is sleeping), but also good to have here the story. I do not translate the Dutch, if you want, you Google Translate can help you :mrgreen: . The photo's explain a lot.

Have a look in my SQ4 Dropbox.

Do Mrt 01, 2012 1:37 pm

Deze keer geen BMW, maar een Ariel toegevoegd aan de collectie. Het is een Ariel square four. Een 600 cc viercilinder in vierkant opstelling met twee door tandwielen gekoppelde krukassen. Het is een redelijk zeldzame versie, want het is een deluxe versie met plunervering die alleen in 1939 en 1940 is geproduceerd. Frame en blok zijn beide van 1939 en dat is ook weer leuk. In totaal zijn er slechts 550 stuks van 600 cc met dit motorblok met onderliggende nokkenas gemaakt. Hetzelfde blok is ook in een 1000 cc versie gemaakt. Er is nog wel veel werk aan de winkel voordat het motorblok kan lopen. Ik moet nieuwe stalen drijfstangen laten maken (280 eur p.s. :evil: )omdat de aluminium drijfstangen de reputatie hebben dat ze ooit een keer breken, je weet nooit wanneer. Je kunt ze laten onderzoeken op scheuren maar dat kost ook geld, dat bespaar ik liever. Het blok is vervuild, de distributieketting wil nauwelijks scharnieren door de oude plakkerige olie tussen de schakels. Het losse motorblok op de foto is ook helemaal zwart van binnen. Ik ben nu op zoek naar een passend achterwiel, het achterwiel op de foto is van de jaren 50 en past alleen zonder remankerplaat. Alle onderdelen zijn verder aanwezig.

Image
Image
Image

Zo Mrt 18, 2012 1:24 am

Vandaag weer goed zaken gedaan. In de categorie "beter duur dan niet te koop" heb ik een originele 3-bouts naaf voor 36 spaken op de kop getikt. Deze naven horen specifiek bij de 600 cc viercilinders van mijn bouwjaar. De 1000 CC had 5 bouten en 40 spaken, daarvan zijn er meer te vinden maar dat is niet origineel. Nu alleen de steekas en rechter vulbus "even" draaien en dan is het zaakje weer gereed om gespaakt te worden.

Image
Image

Wo Nov 07, 2012 12:07 am

Zo, eindelijk staat het kenteken op naam. Sommige zaken gaan wel eens in de verkeerde volgorde maar komen uiteindelijk toch goed. Eerst de motor kopen en ophalen en 3/4 jaar later het kenteken op naam zetten. Tja, denken jullie, wat een toestand! Dat is ook zo. De vorige eigenaar had in het verleden ooit een brief van RDW gehad met e.o.a. verzoek of de motor nog in zijn bezit was en het kenteken nog geregistreerd moest blijven. Het belang van de brief drong niet helemaal door en werd verder geen aandacht aan besteed. Maar de essentie van het verhaal was dat bij de koop geen kopie deel 3 aanwezig was en het kenteken niet overgeschreven kon worden. Uiteindelijk is het met het RDW helemaal goedgekomen en is vandaag het kenteken overgeschreven. Het mooie is dat er een supergaaf linnen kenteken bij zit dat niet uit omloop gehaald is. Het hele geintje met RDW kost € 40, plus wat bijkomende reiskosten, een fles whiskey voor de heer een een fles wijn voor mevrouw, maar dan is het wel geregeld. :mrgreen:
Bedankt Wil. :wink:

Image

Di Jan 01, 2013 2:32 pm

Ik heb gisteren weer zaken gedaan (een diepte investering zeg maar). Een rondje Egmond aan Zee leverde op: net plunjerframe met bijbehorend kenteken van 1939 waar een 600cc 4 cilinder op staat, gave schetsplaten voor SQ4 en een nieuw geklopte kentekenplaathouder met juiste vorm die bij 1939 hoort.
Image

Di Okt 08, 2013 12:20 am

Ik heb zondag eens lekker huisgehouden in de garage en de SQ4 gesloopt voor revisie. Alles moest uit elkaar want het frame is verkocht aan een Nieuw Zeelander
Image

Einde middag
Image


Tegen middernacht
Image

Ideaal die motorliften van HBM.

De familie is niet blij. Er hangt nu al 2 dagen een lucht van 20 jaar oude verlopen olie in de garage. Echte oldtimer lucht :mrgreen:

Zo Jan 12, 2014 12:07 am

Update. Het blok is volledig gereviseerd. Een foto impressie daarvan.

Zo zwart komt de binnenkant tevoorschijn als je het blok opent
Image

Van start
Image

Het carter is schoongemaakt en de ontbrekende oren zijn er weer aangelast
Image

Cinderkop: kleppen opgeknapt, geleiders waren nog helemaal goed en zijn voorzien van klepseals. Het aluminium tuimelaarhuis is voorzien van 4 stalen bussen zodat ie niet meer scheurt door aantrekken van de kopbouten. Rondom de klepgeleiders voorzien van kamers met een o-ring om de olie binnen te houden als ie in bedrijf is. Het huis staat namelijk tot de rand vol als de motor in bedrijf is.
Image

Image

Image

Speciale “Otto” made in Germany koppakkingen voor de SQ4 600 gemaakt.
Image

Cilinders weer recht gehoond, waren conisch maar nog wel op maat
Image

De zuigers kwamen er z.g.a.n. uit. De zuigerveer groeven zijn uitgestoken naar metrische maten met makkelijk verkrijgbare nieuwe metrische zuigerveren
Image
Image

Achterste krukas voorzien van nieuwe drijfstangen
Image

Voorste krukas voorzien van nieuwe drijfstangen
Image

Beide krukassen voorzien van nieuwe stalen drijfstangen met lagerschalen van de 1000 cc versie
Image

Een nieuwe tandwiel oliepomp die de oude plunjerpomp vervangt
Image
Image
Image

Laatste der Mohikanen: liggende carburateur met 90 graden flens en 90 graden vlotterhuis.
Image

De “goudklomp” komt aan in de auto
Image

Linker aanzicht
Image

Rechter aanzicht
Image

Achter aanzicht
Image

Voor aanzicht
Image

Nu eerste de beschikbare bouten en moeren handel laten trommelverzinken.
Image

Het frame en andere onderdelen zijn gestraald en voorzien van poedercoating. Het opbouwen kan bijna beginnen
Image


Zo Mrt 30, 2014 11:28 pm

De story continues. Vanmiddag ben ik eens even rustig gaan zitten om mijn achterwiel te gaan spaken. Dit zijn heerlijke zg halve naven waar je eerst alle 36 spaken in de naaf moet steken, daarna alle spaken in de juiste richting kruisen en pas als laatste de velg monteren. Een secuur klusje want je moet eerst "maat" hebben. Des te uitdagender omdat ik alleen de naaf kocht, de velg en de spaken heb laten maken o.b.v. een door mij aangeleverde tekening van de naaf en de stand van de velg t.o.v. de naaf. Vandaar die gele en rode stikkertjes. Maar het is gelukt. Alhoewel, de kenner zal zien dat er 2 spaken verkeerd kruisen, wat betekent dat er eerst een aantal spaaknippels eraf moeten, de spaken aan de kant, juiste kruis maken en vervolgens weer de spaken er juist in. Op deze foto zijn de snippels er slechts 2 slagen opgedraaid, dan is het niet veel werk. De hobbel en slag eruit halen is daarna een peuleschil. Wordt vervolgd.

Image

Image

Image

Vr Jun 20, 2014 7:39 pm

Project 4F gaat achter de schermen gewoon door, maar heeft wel wat vertraging opgelopen omdat ik tussendoor ook nog even de K1100LT van een vers gespoten kuip heb voorzien.

Het achterwiel heb ik weer gedemonteerd. Samen met een nieuwe voorvelg moet die in het midden voorzien worden van een groene middenstreep met platina biezen.
Het motorblok zit in het frame. De bak moet er misschien weer uit want om het achter tandwiel te vervangen moet de primaire as eruit getrokken worden terwijl de tandwielen moeten blijven zitten. Dat wordt tricky, maar het is me al vaker gelukt. Het buitendeksel kan ik dan meteen polijsten en de gebroken kickstarterveer vervangen
Image

De bevestigingsartikelen zijn gereed van trommelverzinken
Image

De revisie van de plunjer vering is ook eindelijk achter de rug. Een berg werk van alles van tot op de draad versleten. De bronzen bussen van het glijstuk waren al helemaal door de wand heen
Image
Image
Eerst maar even een partijtje brons ingeslagen
Image

Handig zo’n Emco 8
Image

De bestaande asjes van de veerarmpjes werden weer rond door er 0,25 mm af te draaien. Nieuwe bronzen busjes heb ik moeten maken
Image
Busjes komen in het frame
Image

Om te controleren of alles soepel beweegt eerst alles maar in elkaar zetten zonder veren
Image
Die veer even indrukken lukt niet
Image
Wie niet sterk is moet slim zijn. Even improviseren het hout en draadeind
Image
Gereed
Image

Bij demontage van de stokoude voorband, die nog voldoende profiel heeft met een mooie hoekige vorm kom je de zuinigheid van vroegere jaren ook tegen
Image
De binnenband is stevig gerepareerd
Image
De binnenband was compleet gaar en viel letterlijk uit elkaar
Image
Vorige week een partijtje onderdelen opgehaald dat ik heb gestaald en daarna heb laten poedercoaten.
Image

Ik ben vandaag 3,5 uur aan het stralen geweest op twee spatborden, rekje en nog een aantal stangetjes. Afgezien van de boorgaten is het 75 jaar oude plaatwerk klokgaaf. Mede geholpen door de dikke verflagen.
Image


Zo Sep 21, 2014 11:04 pm

Project 4F vordert gestaag. De opbouw van de motor gaat niet zo hard want er is een hoop werk te doen daar omheen.

Een webvork monteren heb ik voor het eerst gedaan. Puur op logica en gevoel, want ik heb niemand om raad gevraagd. Ook niet ontvangen trouwens. De veer monteren op de vork ging gepaard met enige krachtermen, ik wilde niets beschadigen, en makkelijk gaat het al helemaal niet. De veer demonteren van een andere webvork moest met de moordenaar en enig gewrik, daarmee vergeleken viel de demontage wel mee. Eerst heb ik de vork opgehangen met de veer aan het bovendeel van het balhoofd en ben toen maar eens gaan kijken hoe verder te gaan. De bovenste pennen en de verchroomde armpjes met de schuine kanten boven aan de binnenkant monteren kon zonder kracht uit te oefenen. Ik heb een tijdje zitten uitvogelen hoe ik het spelingvrij in elkaar moest zetten, maar dat lukte uiteindelijk wel. De onderste armen met de wrijvingsplaten pasten voor geen meter door de lengte van de veer. Met handkracht doe je niets tegen een grote veer dus moest ik een list verzinnen. De spanbanden van de buitenlandrit lagen nog op de werkbank en die boden uitkomst.
Image

Links en rechts klik voor klik de spanning verhogen ging als een tierelier. Montage van de armen en de overige twee assen was daarna gemakkelijk. De hulpveren aan de zijkant krijg je er ook het makkelijks op als de vork een stuk is in geveerd en de draaipunten daarvan zo dicht mogelijk bij elkaar zijn. Die kleine hulpveertjes krijg je slecht vat op, maar met de hand kon ik ze net over de bovenste as duwen. Pff, week een mijlpaal bereikt met een werkende voorvork.

Image

Even het kettingwiel van de versnellingsbak wisselen is ook een uitdaging. Ik ben wel ervaren met de GB bakken uit de jaren 50, de CP vetbak is net even anders. De primaire as moet er uit , oude kettingwiel eraf, nieuwe erop en de as er weer in. In de tussentijd hoop je dat de tandwielen in de bak op hun plek blijven, anders moet de hele bak weer uit elkaar. Het lukte.
Bijzonder is de constructie van de vorige eigenaar voor de borging van de moer. De bak is vroeger al omgebouwd voor draaien op olie i.p.v. vet en dat ga ik ook doen.
Image

Het zadel heeft ook een lange reis gehad om weer netjes te worden. Veel meer dan een uitgewoond geraamte zat er niet op de motor zoals op de foto te zien valt.
Image

Op het zadeldek na was het gelukkig wel helemaal compleet . Het geraamte is gestraald en poedergecoat, de metalen haken heb ik laten verzinken. Het elastiek heb ik op aanraden van de penningmeester bij een scheepsbenodigdhedenwinkel in Nieuwegein gehaald. Het elastiek op spanning brengen is op gevoel, 100% uitrekken geeft het beste gevoel. Het elastiek aan de haken bevestigen heb ik gedaan door er eerst een kleine 3 mm spaanplaatschroef in en uit te draaien met de accuschroefmachine en daarna een M3 boutje in het voorgeboorde gat. Ik doe er nog een moertje op met Loctite, maar ik denk dat ze zonder borging ook wel blijven zitten.
Image

Als laatste een zadeldekje van Peter’s Classic Bike Parts om het af te maken. Een keurig dekje voor niet teveel geld.

Image
Hoe ik dat vast moet zetten moet ik nog bedenken, want er zitten diverse metalen strippen van 5 cm aan die met één klinknagel aan het dek zitten en het andere uiteinde moet ik in / aan / om het frame zien te knutselen.

Ma Sep 22, 2014 10:47 pm

Schrijven gaat sneller dan restaureren en er is nog meer vooruitgang te melden.
Spatborden, olietank, koplamp, remankerplaten en dashboard zijn gereed van de plaatwerker en spuiter. Eerst alle scheuren en overbodige gaten dichtgelast, de deukjes eruit en uiteindelijk met minimaal plamuur gevuld en uitgevlakt. De authentieke klinknagels zijn heet gestookt en opnieuw geklonken zodat het nu wel echt vast zit. Uiteindelijk met diverse lagen als roestvanger, grondlak, zwarte lak en blanke lak gespoten. Het is schitterend geworden! :D
Image
Image
Image
Image
Achterwiel was ik ontevreden over. Hele handel weer uit elkaar en samen met de voorvelg voorzien van groen middenstuk met platina biezen. Zoals het origineel ook hoort.
Image
De wielen heb ik afgelopen weken in elkaar gezet. Dat ging natuurlijk niet vanzelf want ik heb een achter naaf gekocht en daarop een velg en spaken laten pas maken. De positie van de velg t.o.v. de naaf heb ik moeten gokken met de kennis van dat moment. Het achterwiel heb ik op de keukentafel in elkaar gezet en daarna in het frame gezet.
Image
De Engelse frames zijn achter asymmetrisch om extra ruimte voor de remtrommel en kettingwiel te creëeren. De linker veerplunjer zit verder uit het midden dan de rechter. Navraag in de club gaf alleen maar vraagtekens. Dan maar zelf bepalen. Ik heb een aluminium profiel op de bovenste framebuis geklemd en met wat extra profiel evenwijdig en verlengen richting balhoofd en achterkant heb ik kunnen bepalen dat het verschil 22 mm is. Het profiel heb ik in de velg laten uitkomen en met de schuifmaat elke keer metend heb ik de velg op de juiste positie gespaakt.
Note: de oplettende kijker ziet dat het motorblok ook niet in het middenvan het frame is opgehangen. De constructeur was gebonden aan bestaande frames van de eencilinders en heeft daar het veel breder viercilinder motorblok alleen in kunnen krijgen door deze uit het midden te plaatsen.
Image
Het achterwiel was goed in elkaar te zetten, de spaken waren precies op maat gemaakt door wielenspecialist Siemon Poelma omdat hij de naaf van mij had gekregen voor de maatvoering. De achternaaf heb ik gestraald en zelf gespoten, poedercoaten en het project verlatende tape zag ik niet zitten. Maximale nauwkeurig heb ik getracht te bereiken met de meetklok in de velg. De hobbel heb met de onrondheid van de velg binnen een marge van 0,3 mm gekregen en de slag < 0,15. Daar ben je ff mee bezig maar dan heb je ook wat. Het kan maar één keer goed.
Image

De voornaaf heb ik ook volledig gedemonteerd, was wel nodig want de vooras was krom.
Het poedercoaten is heel mooi glanzend geworden, alleen de tape was gedeeltelijk losgelaten in de remtrommel. Dat geeft extra werk want ik was er toch een half uurtje mee zoet om de stukjes coating te verwijderen.
Image
Een ferme tik tegen de vooras in de bankschroef was de oplossing om de as weer recht te maken.
Image
De conische lagers heb ik goed volgestopt met vet en gedemonteerd
Image

Het in elkaar zetten van het voorwiel ging voor geen meter. De hoeken van de spaken weken een klein beetje af om precies het gat van de velg te bereiken. Dan moet er wat hulp geboden worden om de spaak in de juiste vorm te krijgen. Een stukje strip, gat boren, gat 90 graden verzinken en vervolgens de spaken te lijf met de kunststof hamer. Niet schokkend maar net genoeg om alle spaken precies goed in de uitsparing te laten vallen en zonder boog te spannen vanaf het begin
Image
Na het manipuleren van de spaken ging het voorwiel soepel in elkaar. De spaken aan remtrommelzijde moeten door een gat in de naaf gestoken worden, de spaken aan de andere kant kon ik in de naaf haken. Op de foto de helft van de spaken gemonteerd
Image
Eindresultaat van afgelopen weekend is dat de motor nu op de wielen staat
Image
Image
Komende week ga ik de Heidenau K34 en K44 bandjes monteren. Superscherp ingekocht via een voor-wat-hoort-wat ruilactie via autobedrijf op het dorp bij Mytire en de binnenbanden in de aanbieding bij http://www.motorbanden.eu
Image
Achter de K34 3.50 x 90 en voor een lekker stuurbandje K44 3.25 x 19
Image


Wo Okt 22, 2014 12:05 am
Jelle wrote:...Ik probeer het plaatwerk er al bij te visualiseren..., wow.....
Nou, bij deze dan de status tot heden
Image

Voorkant met webvork is helemaal gereed. Achterkant is nog wat maatwerk voor nodig geweest. De horizontale spatbordstang moest ik opnieuw voorzien van gaten omdat die uitgelubberd waren. De nummerplaathouder is nieuw gemaakt door een clublid naar origineel model van wat in 1939 zo hoorde. Is nog niet gereed want ik moet er nog een Lucas 1130A achterlichtje in pasmaken dat ik vorige week gekocht heb.

Dit is het lampje
Image

Zo moet het worden, foto van clublid
Image

Ik heb vorige week ook een gereedschapskastje gescoord. Zuigend pas tussen plunjervering en tank, maar past wel :D
Image

Ik kreeg vanavond de foto's gemaild van de gerestaureerde tank. Wow, (idd Jelle) wat is ie mooi geworden

Zo was tie
Image
Image

Zo is tie geworden
Image
Image
Image

De originele versteende tankrubbers konden gered worden en zijn opnieuw geplaatst.
Image


Vr Okt 24, 2014 3:02 pm

De balans. Heb ik ook over nagedacht. Het zijn krukassen met een kruktap om de 180 graden. logisch redenerend, maar ik ben geen specialist daarin, gaat er een grotere massa omhoog, maar ook naar beneden als de krukas draait. Zet je de krukas op mesrollen verhoog / verlaag je de massa aan beide zijden t.o.v. het hart van de krukas, dan verandert de balans niet. Dynamisch zal e.e.a. anders zijn en de hoeken die de drijfstangen maken als ze eenmaal in de cilinders zitten zullen misschien ook enige invloed hebben.

En er rijden er 3 rond met stalen drijfstangen en daar hoor ik geen klachten van. de blokken draaien als een zonnetje.

Mijn 500 cc twin heeft 2 drijfstangen die tegelijk bewegen, als je daar andere drijfstangen opzet moet je zeker balanceren. Is eigen een dubbele eencilinder waarbij om de 360 graden links en rechts een compressie slag plaatsvindt.

Btw, tankje is opgehaald. Rib uit het lijf maar wel kers op de taart. RAL 6010 gras groen is de keur die het beste bij de oude verflaag werd gevonden in de kleurenwaaier

Veiligste bewaarplak is op de motor zelf
Image

Image


Wo Dec 31, 2014 2:33 pm

Weer ff een update. Categorie neuzelklussen is aangebroken.

Eerst maar eens een setje uitlaten gekocht en gemonteerd
Image
Image
Image

De beugels erbij gekocht, de stripjes moest ik zelf maken
Image

Beugeltje maken voor de claxon. Eerst een kartonnen demo gemaakt
Image

Daarna de echte van staal
Image

Beugeltjes om het kastje op te hangen
Image

Boutjes en ringetjes gedraaid om het stuur te klemmen
Image
Image

Nog even een restje laten poedercoaten
Image

Tweede ronde galvaniseren
Image

Voetrust met conische bevestiging passlijpen met kleppenpasta
Image

Overlooppijpje lekte, dus moet met kleppenpasta worden ingeslepen
Image

Sluitringen ontbreken, dan maak ik ze zelf
Image
Image

Hiervoor dus o.a.
Image

Voor de akkubeugels ontbreken de klemblokjes. Een opwaaianker van de juiste maat moest eraan geloven
Image
Image

Tankbouten, gevonden in de erfenis, maar moest wel een borggaatje in de kop geboord worden en de ronde rubbertjes met de blikschaar geknipt en rondgemaakt met de slipsteen
Image

De prehistorische rubbers van “Ome Jaap” waren nog lekker veerkrachtig en doen weer dienst.
Image

Achterlichtglaasje zat niet lekker in de oude gefelste en gedeukte ring.
Image

Effies een nieuwe gedraaid
Image

Moet nog een veertje van staal inkomen, maar het glaasje zit wel vast met een stukje VD draad
Image

Moderne LED verlichting (lightboard) mag niet ontbreken
Image

Het werkt
Image

Nu alleen het ringetje nog laten verchromen voor een decadent uiterlijk
Image

Oliefilter gemonteerd tussen blok en versnellingsbak
Image

Oliedrukmeter getest
Image

Met de vetspuit leek me het handigs. Was maar goed ook want de wijzer liep aan op de wijzerplaat en ging schokkering in het rond
Image

Instrumenten gereed voor montage in het dashboard
Image

Dashboard gereed
Image

Stuur laten richten en verchromen
Image

Oliedrukleiding pasmaken
Image


Toch een beetje K > K75 handvatten geven een betere grip dan de originele gladde Engelse retro handvatten
Image

Wo Dec 31, 2014 7:05 pm
teacher wrote:Marco, dat ziet er mooi uit!

extragratis tip: kijk of je rode leds kan monteren ipv witte.

Enneh. komt er nog een mooie altette op?
Wo Dec 31, 2014 7:27 pm


Leon. Dank voor het denken en er is door mij ook aan deze punten nagedacht. De LED's geven rood licht maar wordt niet door de camera van de iPhone gezien. Het Lightboard komt van http://www.norbsa02.freeuk.com/goffyleds.htm . De Altette is in de revisie, de rand was gespoten met hamerslag. Dat is er nu af met afbijt, de grondlaag zit hardnekkig gehecht en afbijt doet niets. De verchroomde dopmoeren zijn beschadigd. Een imitatie rand is besteld voor de 6 kleine dopmoeren met 2 maten en de centrale moeren. Overal uitverkocht. De originele aluminium rand ga ik polijsten want daar staat wel Altette op, eh is erin meegegoten. Daarna huis opknappen en dan eerst de lelijke moeren er maar ff op. Vervangen is snel gedaan. Tjonge wat een gedoe, ik ben al meer dan een dag bezig met alleen die Claxon. Ik heb het hoefijzer voor de montage ook al gereed, net als een speciale vulring om het achterlijke grote montagegat op te vullen. Voor de meesten hier hokus pokua taal denk ik, foto's volgen nog

Project alternator and microsquirt or liable must now nearing. The Kawa alternator has been dismantled.

To be continued

/Marco
Last edited by mboelis on Wed Mar 04, 2015 11:44 pm, edited 1 time in total.
/Marco

Ariels 4F 1939 & 1940, KH 1954, NH 1954, BMW K1100LT '99, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto, Zumo 660, Montana 650t, GPSmap 62st, Edge 800 + CN, Security screw for Garmin Zumo 550? click here
Image
User avatar
mboelis
Posts: 56
Joined: Tue Sep 10, 2013 8:19 pm
Location: De Goorn NL
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by mboelis »

I restore a 1939 4F and my experience with the copper pipe on the oil pressure gauge in the instrument panel is bad. That can better i thought. Today I have leave to make a flexible hose for oil pressure gauge in the tank panel of my SQ4 by a brake specialist in my near area. The gland nuts of the existing copper pipe fit without adjusting to the new hose pillars of the modern brake hose. The Goodridge hose is most flexible and they had a couple of meters down. Their usual brand is slightly stiffer. After pressing, the plastic sheath was removed. The hose is slightly less than 6.5 mm thick. Fits perfectly between tank and frame tube.
With the hose to the meter even I manage to mount the speedometer cable.
Costs about 35 Euro in NL, appr. 30 GBR. For that amount i have a lot of comfort for now and the future.
/Marco

Image
Image
Image
Image
Image
Image
/Marco

Ariels 4F 1939 & 1940, KH 1954, NH 1954, BMW K1100LT '99, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto, Zumo 660, Montana 650t, GPSmap 62st, Edge 800 + CN, Security screw for Garmin Zumo 550? click here
Image
User avatar
mboelis
Posts: 56
Joined: Tue Sep 10, 2013 8:19 pm
Location: De Goorn NL
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by mboelis »

Last year i bought for my 4F a 8-day quartz clock. On the Draganfly website i read “battery for about 12 months”. Great! 8-)
Once unpacked, a little note was included with the text “these should last about 6 months so will you through riding season each year” and “it is recommend to remove the battery when the bike is laid up for the winter”. Yeah right !. That means 2 times a year struggling with the instrument panel. That can better i thought. I created a replacement for the button cell with a small brass ring on the lathe, a piece of rubber 4mm thickness and a piece of a copper plate. I soldered a wire of appr. 40 cm and at the other end a battery holder for a 1,5 volt battery, known as N-cel / LR1 which i buy on http://www.dx.com. Battery holder is type BH511D. The only reason to select a N-cell is that i had this battery on stock for my handmade Ariel clock. For a regular AAA battery you need a battery holder type BH411D. Both holders cost less that 1 Euro/pound per piece. The N-cell has a higher capacity and will live for many year i guess. Time will tell :mrgreen:
I wrapped the wire with cotton tape against rattling and mounted the battery holder under the panel on the left side near the panel light with 3M Klett-Power. Together with my Flexible hose to oil pressure gauge is it a piece of cake to replace the battery with lifting the panel a little bit after a few years.

/Marco

Image
Image
Image
Image
/Marco

Ariels 4F 1939 & 1940, KH 1954, NH 1954, BMW K1100LT '99, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto, Zumo 660, Montana 650t, GPSmap 62st, Edge 800 + CN, Security screw for Garmin Zumo 550? click here
Image
User avatar
Steven.Carter
Holder of a Platinum Anorak
Holder of a Platinum Anorak
Posts: 4311
Joined: Mon Feb 28, 2011 4:45 am
Location: Eastleigh, Hampshire
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by Steven.Carter »

Wow, this could make me want to learn Dutch.
Fantastic work
Steve
User avatar
adrie.degraaff
Holder of a Golden Anorak
Holder of a Golden Anorak
Posts: 3276
Joined: Sun Feb 27, 2011 10:07 am
Location: Holland
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by adrie.degraaff »

Fantastic built, now for the Ariel Maudes trophy, you will need 7 scoolkids.
GuyH
Holder of a Waxed Cotton Anorak
Holder of a Waxed Cotton Anorak
Posts: 330
Joined: Fri Dec 30, 2011 6:29 pm
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by GuyH »

What a brilliant posting. These pictures are helping me a lot with my 4F 600 OHV restoration as I've got exactly the same problem with the rear brake plate being from a later year only unfortunately I've not been able to find the correct one yet.

Is there any chance of getting the photo's uploaded onto the Ariel Drome as I'm sure they will be useful for anyone else restoring one of these machines?
1939 600 OHV 4F, 1956 MKII Square Four, a Healey, 1939 OH 250, 1939 OG 250 plus a couple of OG250 projects, 1920 Ariel V twin project and a variety of lesser makes
User avatar
Bob.Murphy
Holder of a Golden Anorak
Holder of a Golden Anorak
Posts: 1138
Joined: Thu Nov 29, 2012 10:32 pm
Location: Kirkliston, on the West side of Edinburgh.
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by Bob.Murphy »

What a fantastic set of pictures - your work is excellent, well done.

It makes me want to double my restoration efforts and show some progress 8-) .

(And I must try to keep my lathe as clean as yours :oops: ).

Its good to see bikes being put back on the road.

Bob.
My avatar shows the late Len Rich in 1970 with the bike I now have - a 1958 Ariel VH
User avatar
mboelis
Posts: 56
Joined: Tue Sep 10, 2013 8:19 pm
Location: De Goorn NL
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by mboelis »

Operation ignition and Kawasaki alternator has started. It will become a variant of Inronhorsespares but now fitted on a 4F
Recent weeks I had an exploratory meeting with BS Autotune to verify whether I am on the right track for the triggerwheel. And i am.
Image

I first create a wooden dummy to determine the dimensions. It is tight
Image

Image

Coming days i’ll make the large holes with four claw in the lathe. That will be exciting
/Marco

Ariels 4F 1939 & 1940, KH 1954, NH 1954, BMW K1100LT '99, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto, Zumo 660, Montana 650t, GPSmap 62st, Edge 800 + CN, Security screw for Garmin Zumo 550? click here
Image
User avatar
mboelis
Posts: 56
Joined: Tue Sep 10, 2013 8:19 pm
Location: De Goorn NL
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by mboelis »

GuyH wrote:Is there any chance of getting the photo's uploaded onto the Ariel Drome as I'm sure they will be useful for anyone else restoring one of these machines?
Have a look in my SQ4 Dropbox.
/Marco

Ariels 4F 1939 & 1940, KH 1954, NH 1954, BMW K1100LT '99, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto, Zumo 660, Montana 650t, GPSmap 62st, Edge 800 + CN, Security screw for Garmin Zumo 550? click here
Image
GuyH
Holder of a Waxed Cotton Anorak
Holder of a Waxed Cotton Anorak
Posts: 330
Joined: Fri Dec 30, 2011 6:29 pm
Contact:

Re: My project Square Four 4F 600 1939

Post by GuyH »

Thanks for the link to your dropbox - the pictures are absolutely fantastic and the detailed ones in particular will help me with the final assembly. Unfortunately my 4F came in a number of boxes with a lot missing so identifying which parts are correct for my year has been difficult. I wish I'd had something like your photo's as reference material.

My 1939 600 frame number is is only 30 before yours and my engine is 22 numbers earlier than your engine so both machines must have been built very close to each other. Can I ask where you got your rear mudguard bracket from (the one which runs to the hinged part of the guard)?
1939 600 OHV 4F, 1956 MKII Square Four, a Healey, 1939 OH 250, 1939 OG 250 plus a couple of OG250 projects, 1920 Ariel V twin project and a variety of lesser makes
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest